مهره مربعی یک مهره چهار طرفه است. در مقایسه با مهره های شش گوش استاندارد، مهره های مربعی سطح بیشتری در تماس با قطعه در حال بسته شدن دارند و بنابراین مقاومت بیشتری در برابر شل شدن دارند (البته در برابر سفت شدن نیز مقاومت بیشتری دارند) [نیاز به منبع]. همچنین پس از چرخه های مکرر شل شدن/سفت کردن، احتمال گرد شدن آنها بسیار کمتر است. مهره های مربعی معمولاً با پیچ های سر مربعی جفت می شوند. برای جلوگیری از آسیب دیدن لبه های تیز آن و افزایش استحکام بست، از مهره های مربعی به همراه واشرهای تخت استفاده می شود. آجیل های مربعی می توانند دارای رزوه های استاندارد، ریز یا درشت با روکش های زرد روی، ساده، شفاف روی، قلع و کادمیوم و غیره باشند.

مهره چهار گوش چیست؟

مهره های فولادی مربعی در ماشین آلات اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم رایج بود. امروزه مهره های شش گوش آنها را جابجا کرده است. یکی از دلایل این است که یک مهره شش گوش در هر 60 درجه یک دسترسی آچاری جدید ارائه می دهد، در حالی که یک مهره مربعی فقط در هر 90 درجه یک دسترسی را ارائه می دهد.

1.با گرفتن دو طرف آن را به راحتی سفت کنید.

2.با استفاده از انبر سوزنی در فضاهای تنگ به خوبی کار کنید.

3.با استفاده از انبردست یا آچار در نقاط کور به خوبی کار کنید.

4.می تواند یک سنج سریع برای اندازه گیری موقعیت مهره باشد.

معمولاً در مبلمان به عنوان مهره کور استفاده می شود، همچنین در کانال های ریلی برای جلوگیری از چرخش ریل در هنگام اعمال فشار استفاده می شود. آنها همچنین به عنوان پایه ای عالی در کانال های فلزی برای اتصال دهنده های مخفی استفاده می شوند.

توضیح بیشتر مهره چهار گوش

مهره مربعی یک وسیله اتصال فولادی با چهار طرف است که روی یک پیچ فولادی رزوه می شود. مهره مربعی که قبل از مهره شش ضلعی ساخته شده است، از یک آچار مخصوص ساخته شده برای سفت کردن و باز کردن آن از پیچش استفاده می کند. مهره مربعی را می توان از کاربردهای اتصال دهنده های کوچک تا موارد بسیار بزرگ مورد استفاده قرار داد، زیرا موفقیت طراحی برای استفاده های بی شماری شایسته است. یکی از دلایل موفقیت مهره مربعی، سهولت در برداشتن و نصب است، زیرا طراحی مربعی آن ثابت شده است که بادوام بوده و عملاً در برابر گرد شدن توسط آچار مصون است.

یکی از اولین بست ها، مهره مربعی است که توسط بسیاری به عنوان یک بست با استفاده آسان که می تواند حتی سخت ترین اجزا را محکم کند، مورد توجه قرار گرفت. اولین نسخه های مهره مربعی از چوب تراشیده شده و روی میخ های چوبی نخ دار استفاده می شد. طراحی مربعی این امکان را فراهم می کند که به راحتی آچار یا ابزاری با اندازه مناسب بسازید تا مهره را در جای خود محکم کنید. همانطور که تکنولوژی شروع به جایگزینی بست های چوبی با نسخه های فولادی بادوام تر و بادوام تر کرد، مهره مربعی به زودی از استوک میله فولادی ساخته شد و برای استفاده در پیچ ها و بست های فولادی سازگار شد.

گوشه های تیز مهره ها اغلب برای چوب یا فلز اطراف بست مخرب بودند. واشرهای بزرگ فولادی مسطح به زودی در پشت هر مهره مورد استفاده قرار گرفتند تا مقداری مواد محافظ در اطراف گوشه ها فراهم کنند. ثابت شد که واشرها نه تنها از قطعات در برابر آسیب ناشی از گوشه های مهره محافظت می کنند، بلکه در پخش بار نیروهای فشار بر روی مهره ها در سطح وسیع تری نیز موفق بودند و به بست استحکام بیشتری می بخشند. خود آجیل ها اغلب با یک طرف صاف و یک طرف محدب ساخته می شدند. سمت صاف به گونه‌ای ایجاد شد که به مهره‌ها اجازه می‌دهد تا روی یک واشر صاف قرار بگیرند، در حالی که سمت محدب برای ایجاد کمی تسکین زمانی که مهره در زیر کلاهک یا روکش استفاده می‌شد، عمل می‌کرد.

ساخت و ساز مدرن همچنان از مهره چهار گوش در ساخت بسیاری از وسایل مبلمان استفاده می کند. اغلب به عنوان یک مهره کور استفاده می شود، مهره های مربعی اغلب در داخل کانال فلزی قرار می گیرند تا از چرخش آنها جلوگیری شود زیرا طرف پیچ بست در جای خود محکم می شود. مهره های مربعی را می توان در موقعیت داخل کانال قرار داد و پایه ای عالی برای یک بست مخفی ایجاد کرد. از مهره ها در ساخت و ساز خطوط راه آهن مدرن نیز استفاده می شود. مهره مربع در داخل کانال ریل قرار می گیرد، جایی که با بالا و پایین ریل تماس پیدا می کند و از چرخش آن در هنگام اعمال فشار جلوگیری می کند.

تفاوت مهره چهار گوش و شش گوش

مهره های مربعی بر خلاف مهره های شش گوش وجهی رایج تر، مهره های چهار طرفه هستند. سطح روی تخت ها بزرگتر از مهره های شش گوش است که باعث کاهش لغزش آچار می شود. با این حال، شما نمی توانید از درایورهای هگز مانند سوکت و درایور مهره استفاده کنید. مهره های مربع پیچ ماشینی در اندازه های کوچکتر و همچنین از نظر عرض و ضخامت کمتر از مهره های مربع معمولی موجود هستند. مهره‌های مربعی پیچ ماشین دارای قسمت‌های بالا و پایین صاف هستند لبه‌ها و گوشه‌ها پخ‌دار نیستند. مهره های مربعی معمولی دارای سطح بلبرینگ کف صاف و قسمت بالایی با روکش واشر هستند. مهره های مربعی معمولی اغلب با پیچ و مهره های مربعی استفاده می شوند.

شکل مهره چهار گوش

مهره های چهار گوش انواع مشابهی از اتصال دهنده های رزوه ای هستند اما به شکل مربع در آمده اند. آنها دارای یک مرکز توخالی حلقه‌ای شکل هستند و مانند مهره‌های شش گوش، مرکز دارای رزوه داخلی است. آجیل های مربعی به سادگی دارای نمای بیرونی مربعی شکل هستند.

مهره های مربعی البته چهار ضلعی دارند. می توانید آنها را در اندازه های مختلف پیدا کنید. مهره های مربعی بزرگتر می توانند پیچ های بزرگتر را در خود جای دهند. صرف نظر از اندازه، تمام مهره های مربع چهار ضلع دارند.